20211214 BEV 45 1 Large Landscape

Toyota er verdens mest værdifulde bilmærke

Toyota indtager tronen som verdens mest værdifulde varemærke i bilverdenen. Det viser en helt ny undersøgelse, Best Global Brands 2024, af de mest værdifulde brands i verden foretaget af det anerkendte internationale konsulentbureau, Interbrand. Undersøgelsen afslører, at Toyotas varemærke har en markedsværdi på knap 500 mia. kr., hvilket altså placerer Toyota helt i top i bilverdenen og på en samlet sjetteplads blandt alle varemærker på kloden.

Mandag d. 14. oktober 2024

Med en markedsværdi af sit varemærke på hele 497 mia. kr. placerer Toyota sig for 13. år i træk som det absolut mest værdifulde bilmærke. Det er en fremgang på 13 procent siden undersøgelsen i fjor, og Toyotas varemærkeværdi er fordoblet i forhold til værdien for godt ti år siden. Bilmærket med den næsthøjeste varemærkeværdi ligger ifølge Interbrand-undersøgelsen omkring 100 mia. kr. efter Toyota.

Toyotas førsteplads blandt bilmærker sikrer den japanske mobilitetskoncern en samlet sjetteplads blandt alle verdens virksomheder. Her placerer techgiganten Apple sig igen i år som virksomheden med det mest værdifulde varemærke med en markedsværdi på svimlende 3.337 mia. kr.

Andre brands som fx Microsoft, Amazon, Google, Samsung og Coca Cola ligger også blandt de højest vurderede på listen, mens Lego er det højest placerede danske varemærke som nummer 58 med en varemærkeværdi på 96 mia. kr.

Meget mere end biler

Interbrand peger i undersøgelsen på flere årsager til Toyotas placering som verdens mest værdifulde bilvaremærke. Efter en lang række tiltag har Toyota bevæget sig fra at være en bilproducent med biler af høj kvalitet og høj kundetilfredshed til at være et mobilitetsbrand med en bredere portefølje af mobilitetsprodukter og -services med stort fokus på bæredygtighed og innovation.

Det sker bl.a. gennem udvikling af både nye teknologier og forbedring af eksisterende teknologier med det mål at reducere CO2 mest muligt på mest optimal vis. Et af målene i Toyota Environmental Challenge 2050 er, at nye biler skal være CO2-neutrale på verdensplan senest i 2050 - ikke blot, når de kører, men i hele bilens livscyklus. Derudover vil Toyota sikre CO2-neutrale fabrikker ved bl.a. at optimere produktionsteknologier og skifte til alternative energikilder.

Mindre CO2 med flere teknologier

Toyota har gennem en årrække markeret sig særligt stærkt inden for salget af hybridbiler, der sammen med elbiler og brintbiler på verdensplan nærmer sig 29 millioner siden introduktionen af verdens første masseproducerede hybridbil, Prius, for 27 år siden i 1997. Det har reduceret udledningen af CO2 med over 200 mio. tons - svarende til den samlede udledning fra hele Danmarks befolkning i over to år.

I fremtiden planlægger Toyota at introducere endnu flere hybridbiler, elbiler og brintbiler, ligesom virksomheden også udvikler biler med selvkørende teknologier, kunstig intelligens, robotter og et væld af nye, bæredygtige mobilitetsløsninger drevet af nulemissions teknologier som el og brint. Alt dette har medvirket til at styrke Toyotas position som verdens mest værdifulde bilmærke i Interbrands nye undersøgelse.

Se hele undersøgelsen fra Interbrand på https://interbrand.com/best-global-brands/ og top-10 i undersøgelsen nedenfor.

Toyota Bz4x Logo 2
Custom1+(11)
Custom1+(12)